söndag 17 februari 2013

All you knit is love!

Jag försvann in i en renoveringsdimma där efter sommaren och börjar snart se ljuset i tunneln efter en närmast farsartad höst- och vintersäsong bland byggställningar och hantverkare.
Eftersom jag har mörk plast för alla mina fönster så kan det inte bli några som helst bra bilder men jag slänger upp dem här iaf, vi får leva med det, helt enkelt.

Förra sommaren inledde jag min semester i favoritstaden Barcelona och jag snokade givetvis upp stadens två garnaffärer som är något att prata om. Spanien är väldigt mycket inriktade på akryl så jag riktade givetvis in mig på de två som hade mest ull i sortimentet.

Jag fick fina visitkort!

Första stoppet var Llanàrium på Carrer d'Estruc, en liten grändgata som ligger typ ett stenkast från Placa Catalunya och Portal d'Angel. En butik med mycket fint, om än lite opersonlig och inte sådär jättemysig som man kanske önskar. Ägarinnan har väl inte de mest utvecklade kunskaperna i engelska så det är en fördel att kunna ta sig fram på spanska eller teckenspråk. Men man uppmuntras att gulla med garnet och sånt gillar vi ju! Jag kom härifrån med rosa sjalgarn från Cascade Yarns.

Sedan styrde jag stegen mot All you knit is love, den mysigaste garnbutiken som jag någonsin befunnit mig i. Den ligger i Born, väldigt nära Picassomuséet och jaa, ni ser ju i videon, man vill flytta in hos dem och bada i Malabrigo! Kvinnan är amerikanska och hennes man katalan med bra engelska så man kan lätt göra sig förstådd om man inte är så stark på spanska sticktermer. Vi diskuterade olika varianter på Haruni och jag visade dem även en bild på Echo flower shawl som mannen blev väldigt förtjust i, han ville göra en i Malabrigo worsted efter att han sett min blågröna variant. Här satt jag en varm eftermiddag efter stranden och stickade med andra tanter på Stitch & bitch och klappade på garn. Jag behöver väl inte säga att typ en tredjedel av min reskassa gick åt här inne.

Heaven is a place on earth.

En vägg med Malabrigo worsted.

Cerveza, paella y café con leche!

Här ser ni början på ännu en Echo flower shawl, denna gång i vit Malabrigo från All you knit is love.
Jag köpte två (billiga, tror jag betalade 11 euro styck) härvor och stickar på 6 mm nålar så det räntar bra. Jag älskar att sticka det här mönstret i Malabrigo, tror det kommer att sluta med att jag bara stickar sådana här sjalar framför Vinterstudion.
Kärlek på nålarna!

Inga kommentarer: